روی ادامه مطلب کلیک کنید


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه یکم آبان 1392ساعت 10:56  توسط علی اصغر اکرمی   | 

روش مطالعه اقتصاد سال دوم ـ گروه انسانی

همانطور که در درس ریاضیات توضیح دادیم، دروس ریاضیات و اقتصاد، به طور جداگانه در دفترچه شماره 2 گنجانده میشوند. وقت پاسخگویی به این دفترچه، 35 دقیقه است و پس از پایان این زمان، داوطلبان دیگر قادر به پاسخگویی به سؤالات این دفترچه نخواهند بود. از آنجایی که سؤالات و مسأله های درس ریاضی غالباً وقتگیر هستند، داوطلبان معمولاً در این دفترچه با کمبود زمان مواجه میشوند.
لطفا" به ادامه مطلب مراجعه فرمایید .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه نوزدهم دی 1391ساعت 15:52  توسط علی اصغر اکرمی   | 

اقتصاد جهانی

چكيده
امروز، بحث اقتصاد جهاني و به تبع آن جهاني شدن، در بسياري از مقاله ها، كتابها، روزنامه ها، كلاسهاي درس، جلسات سياسي، اقتصادي، حقوقي و … مطرح مي باشد؛ بنابراين در مورد واژة «جهاني شدن» نگرشهاي متفاوتي ابراز شده است؛ گروهي جهاني شدن را يك الزام غير قابل تفكر مي‎دانند و گروهي ديگر با نگرش به آثار اين پديده براي كشورها، آن را معادل نيستي و نابودي دانسته و از آن گريزان هستند؛ برخي نيز با توجه به شرايط كشورهايي نظير ايران، بحث جهاني شدن را براي آنها يك رؤيا دانسته‎ ند. مقالة حاضر مروري است بر مفهوم جهاني شدن و بررسي آثار آن.

لطفا" به ادامه مطلب مراجعه فرمایید .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه نوزدهم دی 1391ساعت 15:29  توسط علی اصغر اکرمی   | 

آثار مصرفی واجتماعی اقتصاد

از بين رفتن مرزها و يكي شدن جوامع از ديدگاه اقتصادي، باعث شده است تا بسياري از انگيزه‎ها‌،‌ ارزشها، معيارها و حتي ابعاد و سليقه هاي مصرفي جوامع دچار تغيير و تحول گردند. به طوري كه بسياري از اقلامي كه از ديرباز در تقسيم بندي كالاها، جزء كالاهاي لوكس قرار مي گرفتند  و وجود يا عدم آنها نمي توانست براي يك خانواده تعيين كننده باشد، در حال حاضر به عنوان اقلام ضروري محسوب مي شوند و زندگي بدون آنها غيرقابل تصور است.

لطفا" به ادامه مطلب مراجعه فرمایید .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه نوزدهم دی 1391ساعت 15:23  توسط علی اصغر اکرمی   | 

 طرح درس اقتصاد - نمونه دوم 

عنوان درس

موضوع

منابع مطالعه

مدت جلسه

صفحات

تهيه وتنظيم

توسعه  اقتصادي

مفاهيم و معيارهاي توسعه

1- كتاب اقتصاد دوم

2- مباني توسعه اقتصادي

90 دقيقه

96-91

گروه آموزشي اقتصاد استان

هدف كلي :آشنايي دانش آموزان با مفاهيم و شاخص هاي رشد و توسعه اقتصادي


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و ششم اردیبهشت 1391ساعت 14:4  توسط علی اصغر اکرمی   | 

طرح درس اقتصاد - نمونه اول

عنوان درس

موضوع

منابع مطالعه

مدت جلسه

صفحات

تهيه وتنظيم

توليد

نيروي انساني

كتاب اقتصاد دوم ادبيات كتاب مباني علم اقتصاد  « روزبهان »

90 دقيقه

54-47

گروه آموزشي اقتصاد استان

  لطفا" به ادامه مطلب مراجعه فرمایید .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و ششم اردیبهشت 1391ساعت 13:59  توسط علی اصغر اکرمی   | 

نتايج تجزيه‌ و تحليل محتواي كتاب اقتصاد دوم انساني

"۱-عناوين"

عناوين كتاب اقتصاد تا "حدزيادي" از نظر مطابقت با محتوا و نگارش مطلوب است.

۲- "حيطه‌شناختي"

1- كتاب اقتصاد تا "حدزيادي" فراگيران را با مفاهيم اساسي در اقتصاد آشنا مي‌كند.

2- فراگيران با مطالعه كتاب اقتصاد "تاحدي" با مسائل: نهادهاي اصلي موثر در اقتصاد- عوامل و موانع توسعه- اهميت استقلال اقتصادي و نقش آن در ابعاد سياسي و فرهنگي استقلال- شناخت واقعيت‌هاي اقتصادي و عوامل موثر بر نقش اقتصادي خود در جامعه آشنا مي‌گردند.

    لطفا" به ادامه مطلب مراجعه فرمایید .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و ششم اردیبهشت 1391ساعت 13:31  توسط علی اصغر اکرمی   | 


تاریخ خبر : 30/08/90 11:55:22
آدرس جدید دبیرخانه ي اقتصاد 


لطفا از این پس به این آدرس مراجعه نمایید . پورتال آموزش و پرورش -معاونت ها وسازمان ها - معاونت آموزش متوسطه-دفتر آموزش متوسطه نظری - دبیرخانه اقتصاد
+ نوشته شده در  سه شنبه شانزدهم اسفند 1390ساعت 0:16  توسط علی اصغر اکرمی   | 

بخش مورد بررسی : بخش اول کتاب (( بخش مقدمات )) شامل سه فصل

الف) فصل اول (( اقتصاد چیست؟))
مطالب صفحه ی 6 و 7 (( آیا اقتصاد علم است؟)) از انسجام و اختصار لازم برخوردار نیست. از جمله ی (( روابط علت و معلولی و راه حل روش مطالعه علمی )) به دفعات تکرار شده است.
مطالب صفحه ی 9 (( مقایسه ی دو نظریه دیدگاه اسلامی و غیر اسلامی )) با واقعیت دو جامعه هماهنگی لازم را ندارد.
قبل از ارائه تعاریف کالا و خدمات، به انواع کالاهای اقتصادی و غیر اقتصادی اشاره گردد.
در طبقه بندی کالاهای اقتصادی به تعریف (( کالاهای سرمایه ای )) اشاره نشده است.

درصفحه ی 11 و 12 نمونه ای از خدمات واسطه ای در قالب تصویر گنجانده شود.

لطفا" به ادامه مطلب مراجعه فرمایید .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه پانزدهم اسفند 1390ساعت 23:58  توسط علی اصغر اکرمی   | 

بسمه تعالی

نمونه سوالات درس اقتصاد دوم انسانی(نوبت اول )

1-مفهوم خدمات راباذکر مثالی توضیح دهید.

2-علم اقتصاد درباره ی چه موضوعاتی  بحث می کند؟

3-نکاتی که در تعریف علم اقتصاد وجود دارد رابنویسید.

4-منظوراز هزینه ی فرصت درعلم اقتصادچیست؟

5-حسابداری ملی راتعریف کنیدومواردمورد بررسی در حسابداری ملی رانام ببرید.

6-مفهوم استهلاک راباذکر مثالی توضیح دهید.

7-روش هزینه ای رادرمحاسبه ی ارزش کل تولیدات جامعه شرح دهید.

8-مفاهیم هزینه های تولید ،درآمد وسود راتعریف کنید.

9-سرمایه راتعریف کنید.

10-دلیل صعودی بودن منحنی عرضه درچیست؟

11-بارسم نمودارفرضی  منحنی های عرضه وتقاضا ،نقطه تعادل وقیمت تعادلی را نشان دهید.

12-منظوراز اشتغال کامل چیست؟

13-ثبات قیمت هارابه عنوان یکی از اهداف اقتصادی دولت توضیح دهید.

14-منظور از استقلال اقتصادی چیست.

15-مراحل بودجه را از ابتدا تاپایان نوشته وبنویسید هر مرحله بر عهده ی چه نهادی است؟

16-منابع درآمدهای دولت رانام ببرید.

17-هزینه های سرمایه ای به چند دسته تقسیم می شوند؟

18-نمونه هایی از سرمایه گذاری های اجتماعی را فهرست کنید.

19-کالاها وخدمات نهایی زیر درطول یک سال توسط اعضای یک ملت تولید شده است ،باتوجه به ارزش تولیدات ،تولید ناخالص ملی ،تولید خالص ملی وتولید سرانه رابرای این جامعه محاسبه کنید.

(موادغذایی به ارزش 5000000دلار)(پوشاک به ارزش 4000000دلار)

(ماشین آلات به ارزش 12000000دلار)(خدمات به ارزش 7000000)

(هزینه استهلاک سالیانه 3000000دلار)(جمعیت 1000000نفر)

20-باتوجه به  جدول فرضی نرخ های مالیاتی زیرمالیات شخصی که ماهیانه 950000تومان درآمد دارد بر اساس نرخ تصاعدی طبقه ای چقدراست؟

-درآمدهای تا 400000تومان معاف از پرداخت مالیات

-درامدهای تا550000تومان نسبت به مازاد 400000تومان بانرخ 3درصد

-درآمدهای تا 900000تومان نسبت به مازاد 550000تومان بانرخ 5درصد

-درآمدهای بیشتر از900000تومان بانرخ 10درصد

21-رفتار اقتصادی راتعریف کنید.

+ نوشته شده در  یکشنبه هشتم اسفند 1389ساعت 19:0  توسط علی اصغر اکرمی   |